Lesná železnička
Jednou z 11 zastávok Lesníckeho náučného chodníka „Po stopách lesnej železnice Kľakovskou dolinou“ je Lesná železnička. Trasa je Žarnovica - Horné Hámre - Župkov - Hrabičov - Pilka - Kollárová - Pavlova Lúčka - Megová - Podkľak - Pilka - Žarnovica. Celková dĺžka chodníka je 32 km. V zime slúži aj ako trať na bežecké lyžovanie.
Lesná železnička kedysi merala 34,3 km. Jazdili na nej 3 rušne, 50 oplenových a 35 plošinových vozňov. Prechádzala od Žarnovice až pod Vtáčnik kľukatou Kľakovskou dolinou a štyridsať rokov zvážala drevo z tejto doliny. V tridsiatych rokoch zohrala významnú hospodársku úlohu. Jej výkon v odvoze dreva bol nenahraditeľný, no postupom času stúpali náklady na jej prevádzku. V rokoch 1965 - 1966 bola lesná železničkaa zrušená.
Stavebné práce na lesnej železničke Kľakovskou dolinou začali roku 1924 a postupne sa budovali jednotlivé úseky trate. Celková dĺžka trate bola asi 34,3 km. Lesná železnica mala na trati niekoľko drevoskladov, do ktorých sa drevo približovalo rizňami a súkromnými konskými a volskými záprahmi. Jeden z takýchto drevoskladov, najväčší na trati, bol aj v lokalite Pokuty, kde sa železnička rozvetvovala do dvoch dolín.
Dnes ostal zachovaný takmer v pôvodnom stave iba zemný most Pokuty.
Hlavnú trať železničky bolo treba dostať z jednej strany údolia na druhú, čo sa mohlo vyriešiť iba premostením. Pristúpilo sa k netradičnému riešeniu premostenia, mohutné násypy z oboch strán údolia sú prepojené mostom postaveným z prírodného kameňa. Cez oblúkovité otvory so stredovým pilierom vedie cesta a zurčí lesný potôčik.
Je to stavba, ktorá vytvára priam rozprávkovú scenériu. Dávne časy jeho výstavby pripomína tabuľka na štíte priečelia mosta s nápisom: STAVĚNO 1926.
O železničke napísal aj knihu
Tomáš Haviar, Príbeh železničky spod Vtáčnika, Vydalo vydavateľstvo Martin, Matica slovenská 2007.