Cestný most Pokuty

V Kľakovskej doline sa dodnes zachovalo niekoľko skromných stôp po lesnej železničke. Najzaujímavejšou a najzachovalejšou stavbou je zemný most Pokuty v Ostrom Grúni, ktorý je unikátom pri stavbe lesných železníc. Dávne časy jeho výstavby pripomína tabuľka na štíte priečelia mosta s nápisom: STAVĚNO 1926.
LOKALIZÁCIA: Kľakovská dolina, časť Pokuty, okres Žarnovica, Banskobystrický kraj
PRÍSTUP: Je jednou z 12 zastávok Lesníckeho náučného chodníka „Po stopách lesnej železnice Kľakovskou dolinou“, ktorého trasa je Žarnovica - Horné Hámre - Župkov - Hrabičov - Pilka - Kollárová - Pavlova Lúčka - Megová - Podkľak - Pilka - Žarnovica. Celková dĺžka chodníka je 32 km.
Od Žarnovice až pod Vtáčnik Kľakovskou dolinou sa kľukatila lesná železnička, ktorá štyridsať rokov zvážala drevo z tejto doliny. Dnes ostal zachovaný takmer v pôvodnom stave iba zemný most Pokuty.
Stavebné práce na lesnej železničke Kľakovskou dolinou začali roku 1924 a postupne sa budovali jednotlivé úseky trate. Celková dĺžka trate bola asi 30 km. Lesná železnica mala na trati niekoľko drevoskladov, do ktorých sa drevo približovalo rizňami a súkromnými konskými a volskými záprahmi. Jeden z takýchto drevoskladov, najväčší na trati, bol aj v lokalite Pokuty, kde sa železnička rozvetvovala do dvoch dolín.
Hlavnú trať železničky bolo treba dostať z jednej strany údolia na druhú, čo sa mohlo vyriešiť iba premostením. Pristúpilo sa k netradičnému riešeniu premostenia, mohutné násypy z oboch strán údolia sú prepojené mostom postaveným z prírodného kameňa. Cez oblúkovité otvory so stredovým pilierom vedie cesta a zurčí lesný potôčik.
Vznikla stavba, ktorá spoločne s okolitou prírodou vytvára priam rozprávkovú scenériu. Chýba už len vôňa dymu a tlkot kolies, ktoré do zrušenia železničky v roku 1966 bolo cítiť a počuť.
V Kľakovskej doline sa však až dodnes zachovalo niekoľko skromných stôp po tejto lesnej železničke. Najzaujímavejšou a najzachovalejšou stavbou je zemný most Pokuty, ktorý je unikátom pri stavbe lesných železníc. Dávne časy jeho výstavby pripomína tabuľka na štíte priečelia mosta s nápisom: STAVĚNO 1926.
